In deze les gaan we dieper in op het menu ‘Betalingen’
Cashaca houdt voor drie rekeningen een balance bij: jouw zakelijke bankrekening, jouw zakelijke kredietkaart-rekening en het geld dat je in Cash aanhoudt. Telkens je in het verkoopoverzicht of aankoopoverzicht aanduidt dat een transactie betaald werd zal het saldo van de desbetreffende rekening verminderd/vermeerderd worden het betaalde bedrag. Daarnaast is het ook mogelijk om geld over te schrijven tussen de verschillende rekeningen. Ook een overschrijving met jouw privé-rekening is mogelijk. Deze overschrijvingen geef je in via “transfer tussen cash & bank”.
Indien u nog andere rekeningen gebruikt voor uw zaak dan de standaard rekeningen ingesteld door Cashaca dan kan u deze toevoegen via het menu ‘Instellingen’ (bv een Paypal rekening)
Wanneer je reeds geld hebt staan op een zakelijke rekening op het moment dat je Cashaca begint te gebruiken dan kan je deze begin balans instellen via het menu Betalingen > Beginsaldo’s van rekeningen instellen.
Uitzonderlijk kan het voorkomen dat je betalingen uitvoert of ontvangt die niet moeten worden opgenomen in de resultatenrekening. Denk hierbij aan een lening die je van een bank krijgt of het afbetalen van een rekening. (De interest is in dit voorbeeld wel een kost en kan je als een aankoop bij de bank ingeven). Dit zijn bedragen die van jouw rekening gaan of erop toekomen maar geen kosten of inkomsten zijn. Dit soort van betalingen kan je ingeven via “Betalingen” > “Nieuwe betaling”
Een andere betaling die je niet moet opnemen als een aankoop/verkoop is de betaling van BTW (voorschotten) aan de staat. Deze zou je in principe dus ook via “Betalingen” > “Nieuwe betaling” kunnen invoeren in jouw boekhouding. Cashaca heeft echter een specifiek scherm voor de invoer van deze betalingen die we in de volgende les bespreken.
Nog vragen? Als Cashaca gebruiker kan je onze gratis fiscale hulplijn contacteren en één van onze adviseurs helpt jou snel verder!